Okupace 1968

Oldřich Škácha - Okupace 1968

15. 8. - 16. 9. 2018

Okupace 1968

Autor: Oldřich Škácha

Datum trvání:
15. srpna – 16. září 2018

Otevírací doba:
pondělí: ZAVŘENO
úterý - pátek: 11 – 18
sobota - neděle: 10 – 18

Vstupné:
80 Kč / 40 Kč, zahrnuje také vstup na hlavní výstavu v Malé síni CPC

Koupit online

Místo
Velká síň CPC
Seydlerova 2835/4
Praha 5 (Nové Butovice)
Zobrazit na mapě

Ve velké výstavní síni galerie Czech Photo Centre se představí výstava fotografií Oldřicha Škáchy Okupace 1968. Ta bude doplněna o autorovu stylizovanou fotokomoru s původním zařízením a fotografiemi jeho atelieru, které pořídil fotograf Petr Šálek. Zároveň bude v expozici promítám Šormův film Zmatek, který zapůjčí Národní filmový archiv. Padesáté výročí vpádu vojsk Varšavské smlouvy do Československa je jedinečnou příležitostí k uspořádání výstavy uceleného souboru fotografií připomínajících jeden z nejtragičtějších okamžiků našich – ale i evropských – dějin druhé poloviny 20. století. Veřejnost se tak může seznámit s méně připomínanou částí autorova díla, které ani po pěti desítiletích neztratilo na uhrančivosti a jehož autenticita varuje i před aktuálními formami ohrožení lidských práv a svobod.

CPC_Skacha_vystava2.jpg

Základní informace

Okupace 1968
Autor: Oldřich Škácha
Místo: Velká výstavní síň Czech Photo Centre
Datum trvání výstavy: 15. sprna 2018 - 16. září 2018 (každý den kromě pondělí)
Otevírací hodiny: út - pá: 11 - 18 / so - ne: 10 - 18
Vstupné: 80 Kč / 40 Kč (snížené vstupné),
zahrnuje také vstup na vedlejší výstavu v Malé síni Czech Photo Centre

Události roku 1968 vpádu vojsk Varšavské smlouvy, od nichž letos uplyne přesně 50 let, se promítají do celé řady vzpomínkových aktivit. Jednou z nich je fotografická soutěž Československo - fotografie roku ´68, kterou uspořádala obecně prospěšná společnost Czech Photo společně s Českým rozhlasem. Kdokoliv prostřednictvím této soutěže mohl do Českého rozhlasu posílat v průběhu jara svoje snímky, které uvedené období připomínaly. Díky tomu vznikla unikátní kolekce dosud nepublikovaných snímků od obyčejných lidí, která mapuje jak život v tehdejší socialistické společnosti, tak samotnou invazi vojsk.

Ucelenou kolekci těchto soutěžních snímků však v komplexnější podobě představuje teprve samotná galerie Czech Photo Centre ve svém Malém sále. Uvedenou expozici tematicky v Hlavním sále doplňuje od 15. srpna výstava Oldřicha Škáchy, českého dokumentárního fotografa, jenž je známý především díky fotografiím Václava Havla a dalších osobností z oblasti politiky a kultury.

Autor výstavy: Oldřich Škácha
(16. 10. 1941 – 29. 3. 2014)

Přední český fotograf Oldřich Škácha vešel do povědomí širší veřejnosti jako dokumentarista osobností československé kultury a disentu sedmdesátých a osmdesátých let, zejména okruhu kolem Pavla Kohouta a Václava Havla. Na dvacet let zůstal v jeho ateliéru uzavřen ojedinělý reportážní soubor snímků z prvních dnů okupace Československa vojsky Varšavské smlouvy v srpnu 1968. Podobnému osudu ostatně neunikl ani autor sám.

Po sovětské okupaci mu byla znemožněna veřejná činnost. Po vyučení fotografem studuje na Státní grafické škole v Praze. V šedesátých letech pracuje pro různá domácí a zahraniční vydavatelství, z časopisu Svět sovětů pro politické názory vyhozen. Následně vstupuje do Svazu novinářů a Fondu výtvarných umělců a po celý další profesní život zůstává nezávislým fotografem. Postupně fotografuje pro československá divadla a přední československá periodika Mladý svět, Svět v obrazech, Květy, Svobodné slovo, Lidovou demokracii, Kino, Im Herzen Europas aj.

Ve zmiňovaném roce 1968 dokumentuje vpád vojsk Varšavské smlouvy do Československa, čímž vzniká unikátní soubor fotografií z prvních dnů okupace Prahy. S postupným nástupem normalizace je vyloučen z veřejného života a přichází o možnost publikovat v novinách a časopisech. V sedmdesátých letech fotografuje pro Strojimport a Čedok, příležitostně publikuje pod cizími jmény, pohybuje se v prostředí československého disentu a dokumentuje zejména okruh Charty 77 kolem Pavla Kohouta a Václava Havla, současně pracuje jako pomocný zahradník na zámku Kratochvíle.

Po roce 1989 publikuje v Lidových novinách, Salonu Práva, Magazínu Mladé fronty Dnes, Reflexu, Týdnu, Xantypě, časopise 365 a dalších periodikách a také navazuje na předchozí práci jako jeden z fotografů prezidenta Václava Havla a pokračuje v ní i po Havlově odchodu z Pražského hradu. Díky tomu vzniká ucelený soubor fotografií českého exprezidenta z posledních let jeho života.

Od devadesátých let vystavuje po celém světě, mimo jiné ve Vídni (1998), Istanbulu (1999), Dubrovníku a Záhřebu (2000), Praze (2001, 2015), Paříži (2003), New Yorku a Washingtonu (2004), Litomyšli (2012), Vratislavi a Prištině (2016). V roce 2006 připravil při příležitosti 70. narozenin Václava Havla výstavu 94 velkoformátových fotografií Václav Havel v proměnách Evropy, kterou využívaly a dosud využívají pod různými názvy české zastupitelské úřady a Česká centra k propagaci České republiky prakticky po celém světě.

Za svou aktivní kariéru také publikuje: Minuty z tři sta šedesáti pěti dní roku 1990 (Interpress 1990 68/89); České křižovatky na cestě do Evropy: Jaroslav Bárta Bohdan Holomíček, Oldřich Škácha, Pavel Štecha (Studio JB 2004); Václav Havel: Disident, prezident, občan (2006); Havel navždy, (Arbor vitae 2012).

Fotogragie Petra Šálka
Výstava Okupace 1968 bude rozšířena o fotografie autora i ateliéru Oldřicha Škáchy, které pořizoval fotograf Petr Šálek.

Petr Šálek o autorovi: "Když jsem se při svých fotografických pochůzkách po Praze dostal do blízkosti Oldova ateliéru, rád jsem se u něj občas zastavil. Vždy mě přátelsky přijal a ukázal mi u čaje, na čem právě pracoval. To místo mělo pro mě zvláštní kouzlo. Filmy a fotografie rozložené na stolech nebo zavěšené ve fotokomoře mě připomínaly dobu, kdy jsem i já trávil dlouhé hodiny v temné komoře a navíc všude ta důvěrně známá vůně vývojky a ustalovače, kterou člověk nezapomene."

"Za svou padesátiletou dráhu fotografa vystřídal Oldřich Škácha několik lokalit, které mu sloužily jako profesní zázemí, kde zpracovával a třídil své fotografické úlovky, a kam umístil i svůj rozsáhlý fotografický archiv. Poslední takové místo se nacházelo těsně pod Pražským Hradem v barokním Hartigovském paláci v Thunovské ulici na Malé Straně. Gotické sklepení bylo dostatečně prostorné, a protože vyžadovalo rekonstrukci, mohl si Olda upravit rozmístění prostor podle svých požadavků. Z vnitřního nádvoří paláce vedlo několik schodů do prostorné hlavní místnosti, která sloužila jako kancelář, archiv a šatna. Z ní se pak vcházelo do fotokomory a k sanitárnímu zázemí. Fotokomora byla přitom klíčová, protože neúnavný dokumentarista Oldřich Škácha ani v digitálních časech nepřestal fotografovat na černobílý film a fotografie si zvětšoval sám. Na jaře a v létě Olda rád sušil zvětšeniny na dvoře, kde je kolíčky na prádlo věšel na prádelní sušák. V srpnu 2008 jsem ho v takové situaci zastihl a vyfotografoval."

"Poslední moje návštěva v ateliéru se odehrála 1. dubna 2014 jenom pár dnů po jeho smrti."
"Pokusil jsem se využít poslední možnost zachytit vše tak, jak to Oldřich zanechal."
"Opustil své království bez přípravy, ale jakoby tam s námi ještě byl".

string(1) "1"