Chrámy nové doby

Grant Prahy Czech Press Photo

Chrámy nové doby

zobrazit v kalendáři

Datum trvání:
16. května – 10. června 2018

Otevírací doba:
pondělí: ZAVŘENO
úterý - pátek: 11 – 18
sobota - neděle: 10 – 18

Vstupné:
80 Kč / 40 Kč, zahrnuje také vstup na vedlejší výstavu v Malé síni CPC

Místo
Velká síň CPC
Seydlerova 2835/4
Praha 5 (Nové Butovice)
Zobrazit na mapě

23/05/2018

Grant Prahy je speciální ocenění soutěže Czech Press Photo, které podporuje dlouhodobé projekty. V soutěži Czech Press Photo funguje od jejího začátku v roce 1995. Jedná se o roční tvůrčí stipendium pražského magistrátu určené k fotografování proměn hlavního města, které na doporučení mezinárodní poroty osobně uděluje pražský primátor. Postupně tak vzniká sbírka souborů fotografií, které dokumentují Prahu a její vývoj. Grant Prahy tímto způsobem zachovává svědectví o současných proměnách města a podněcuje autory, aby u pražských témat dlouhodobě setrvávali. Zároveň radnici vzniká v archivu reprezentativní soubor fotografií, který umožňuje sledovat a hodnotit proměny Prahy z mnoha tematických úhlů.

Architektura metropole, její proměny a vliv na obyvatele jsou nejčastějšími náměty, které fotografky a fotografové porotě předkládají. Každý z oceněných přistupuje k tématice odlišně. Historicky prvním držitel Grantu byl Jaroslav Kučera, který se dlouhodobě zabývá focením příběhů lidí na okraji společnosti.

Před dvěma lety obdržel Grant Prahy Jiří Šebek, jenž se systematicky věnuje fotografování architektury zejména staré Prahy. Historické budovy jsou postupně vytlačovány kancelářskými komplexy, které autor nazývá „Chrámy nové doby“ pro svou impozantnost, důležitost i zjev. Skleněné moderní budovy, kde lidé tráví většinu svého času, postupně mění svůj význam. Některé z těchto budov jsou zajímavé z pohledu architektonického, ale hlavně fotografického. Pokud se budova skrz objektiv minimalizuje pouze na strukturu, dává tak příležitost vzniknout fotografii, která na první pohled ani budovu nemusí připomínat. Série Chrámy nové doby Jiřího Šebka je zredukovaná pouze na linie a akcentuje pouze budovu samotnou. Přítomnosti lidí je v této sérii potlačena.

Velkou roli výsledných výstavních souborech hraje zpracování snímků. Šebek pracoval s formátem čtverce a expozicí na dlouhý čas, v rozsahu tmavých tónů. Chtěl zachytit dynamiku pohybujících se mraků, vyváženou statičností a strohostí budov. Všechny fotografie byly pořízeny s ND filtry s dlouhou expoziční dobou. Výsledný efekt autor podtrhnul speciálním tiskem zalitým čirou pryskyřicí Art Resin.

Moderní architektuře se v rámci Grantu Prahy věnoval už v roce 1996 fotograf Jan Ságl. Ten se rozhodl pro záznam proměn architektury a koncepčně se soustředil na tři roviny pohledu: první představuje novou rozporně přijímanou architekturu, která pronikala do horizontu Prahy. Druhým předmětem jeho zájmu byly opravované památkové objekty a třetím ojedinělé projekty, které zásadně ovlivnily tvář města, například Plečnikova architektura. „Díky grantu se mohu soustředit na vytváření vlastní výtvarné představy fotografovaných objektů“ vysvětluje autor svůj vizuální přístup k fotografickému souboru. Fotograf pracoval podobným principem jako Šebek, budovy minimalizuje na sktruktury a jako pozadí využívá nebe. Ságl naopak využívá prvky barvy a světla, které jsou charakteristické pro jeho tvorbu. Základem jeho souboru byl tehdy nově postavený Tančící dům. Ten je označován za první pražskou porevoluční stavbu špičkových světových architektů.

Fotografie moderní architektury mají výhodu v tom, že dokáží představit diskutované stavby v jiném světle, a tak například přispět k debatě o architektonickém rázu města. S frekvencí stavby zejména kancelářských budov se pak stávají snímky jediným svědectvím doby o tehdejší podobě města.

string(1) "1"